úterý 22. prosince 2015

Star Wars: Síla se probouzí - recenze

Návrat jedné z nejslavnějších filmových serií musí zákonitě provázet obrovská očekávání. Každý, kdo by se chtěl chopit režie podobného filmu si toho je vědom a proto není překvapením, že se na režisérskou židli pro sedmé Star Wars fronta nečekala. Nakonec ani JJ Abrams ponejprv režírovat nechtěl. Má však zkušenosti ze Star Treku, kde fanoušky této série když ne nadchnul, tak rozhodně nezklamal. Vzhledem i k jeho další filmografii, která nemá výrazně slabší místo (Super 8 je podle mě nedoceněný film), si myslím, že byl ten nejvhodnější kandidát. Studio Disney, které za tučné miliardy koupilo od Lucase filmová práva, se určitě nechtělo pouštět do nějakých větších akcí a riskovat. Potřebovalo jistou a tu JJ nabídnout mohl.

No a zvládl to. Bez debat jo. Takovýhle flák totiž asi těžko může někomu rozviklat pant. Podstatně větší riziko je, že se mu všichni vysmějí a bude průser. JJ vsadil na jediné možné, na lásku k řemeslu a na důsledné zachování feelingu celé serie. Je to kus filmařiny, a čistě viuzálně fakt v kině ve 3D nebylo snad ještě nikdy nic tak povedeného. Bohužel pro mě právě ten největší fakt, to ctění předchozích dílů a snaha o to aby film vypadal jako že plynule navazuje, trochu ubírá v mém subjektivním hodnocení. Nostalgie, když se objeví staří známí (Millennium Falcon, Han Solo, R2D2, když vidíme obří galaktické křižníky ztroskotané v poušti..) je nesmírná. Ale všeho s mírou. Těšil sem se na nějaké větší překvapení. Z filmu je obecně dost cítit, že jde o předvoj dílů budoucích a má za úkol představit a uvést nové postavy, dokončit některé staré dějové linie a otevřít cestu k novým. Záporák(ci) jsou strašně slabí, až úplně směšní, Finn je příliš ňoumovatý a celá situace s povstalci, prvním řádem či galaktickou republikou si myslím není úplně přehledná. Po Návratu Jediho se situace za 30 let tak zhoršila, že povstalo něco schopné postavit novou hvězdu smrti ještě větší než ta předchozí? A generálka Lea úřaduje někde v jeskyni? Co Republika? Každému, kdo viděl pouze filmy, nečetl, knihy, nečetl komiksy a neviděl seriál to musí vrtat hlavou (a takových je určitě drtivá většina). Nám co pátráme nezbývá než si načíst všechno zde;-). Abych jen nehanil, tak herecké výkony opravdu dobré, Rey v podání Daisy Ridley je dokonalá. A minimálně kvůli ní do kina na další díl půjdu. BB8 se povedl ikdyž působí až moc prvoplánovitě, a úplně mě bije do očí, že prostě potřebují prodávat hračku s jeho podobou. Celkově film hodnotím pozitivně, jen mi tam maloučko chybí to předehnutí v cílové rovince, aby to bylo úplně nejlepší:)

80%